top of page
Writer's pictureMikko Muilu

Tekoälyllä luodun SEO-sisällön riskit realisoituvat

Tekoäly on oiva renki, mutta huono isäntä. Perinteisesti SEO (search engine optimization) on tarkoittanut asiasanojen runsasta käyttöä, niitä tukevien sisältöjen luomista, sivun nopeudesta huolehtimista, metatagien kirjoittamista ja muuta sen sellaista. Googlen algoritmit arvottavat sivuja muun muassa näiden ominaisuuksien mukaan ja paremmin optimoidut sivut nousevat hakutuloksissa korkeammalle.


Jos sattuu löytämään algoritmeista porsaanreiän, jolla sivua saa perusteettomasti nostettua, puhutaan sivustojen mustahattu-optimoinnista. Google tietenkin seuraa algoritmiensa toimintaa ja tukkii porsaanreikiä ja hyväksikäytettyjä ominaisuuksia päivittämällä algoritmejaan. Selkeästi mustahattu-keinoja käyttäneitä sivustoja rangaistaan yleensä laskemalla sivuston sijoitusta.


ChatGPT toi tullessaan valtavan avun avainsanojen keksijöille ja muille hakukoneoptimointia tekeville, mutta myös sisällön luonnin pystyi muuttamaan käytännössä automaattiseksi. Tätä porsaanreikää on käytetty hyväksi yli puolitoista vuotta, ja tähän asti on näyttänyt siltä, ettei Google ole reagoinut asiaan mitenkään. Viimeisen vuoden aikana on perustettu yrityksiä, jotka lupaavat tuottaa tekoälyllä hakukoneille optimoitua sisältöä tasaisin väliajoin. Googlaamalla sanapari "tekoäly hakukoneoptimointi" tai jotain muuta aiheeseen liittyvää, saat tulokseksi useita yrityksiä, jotka lupaavat tuottaa sivullesi kuukausi- tai kertamaksulla hakukoneoptimoitua sisältöä.


Viime kuussa Googlen algoritmeihin tuli päivitys ja nyt tekoälyllä luodusta, ainoastaan SEO-optimointiin tarkoitetusta sisällöstä rangaistaan todella raskaasti. Google on pudottanut suuria ja pieniä sivustoja kokonaan indeksistään pois, jolloin orgaanista liikennettä ei tule sivustoille enää laisinkaan. "Hakukonesteroideja" sivustoille myyneet firmat ovatkin nyt jännittävän paikan äärellä. Miten he aikovat hyvittää sivustoille aiheutuneen haitan, jos Google päättää poistaa sivut kokonaan indeksistään ja asiakkaat saavat mahdollisesti pitkän "kilpailukiellon"? Kannattaako tekoälyllä luotu SEO-sisältö poistaa ja toivoa, ettei Google ole ehtinyt huomata?


Oikotietä onneen ei ole vieläkään löydetty. Googlen listauksen himotuista kärkisijoista pääsee edelleen kamppailemaan tuottamalla hyvää ja pieteetillä tehtyä sisältöä sekä huolehtimalla verkkosivujen nopeudesta. Google haluaa tarjota mahdollisimman hyvää ja asiaankuuluvaa sisältöä käyttäjilleen. Jos sinä pystyt sellaista tarjoamaan, Google nostaa sinut pikkuhiljaa korkeammalle. Sinulla ja Googlella on yhteinen intressi.


Kirjasto, jossa keskellä tietokonepöytä ja iMac-mallinen kone
Kuvituskuva. Blogaus on annettu Dall-E:lle ja se piirsi siitä kuvan.

Nyt sinua tietenkin kiinnostaa onko tämän blogin kirjoittamiseen käytetty tekoälyä. On ja ei. Käytin tekoälyä ideointiin, näkökulmien hakuun ja sen sellaiseen. Kirjoitin tekstin kuitenkin ihan itse "luomuna", sillä GPT:n luoman tekstin haistaa suhteellisen helposti. Laitoin valmiin tekstin tekoälylle ja kysyin puuttuisiko siitä vielä jotain olennaista. Mielestäni ehdotukset eivät olleet kovinkaan relevantteja, joten annoin kirjoituksen seuraavaksi vaimolleni, joka ehdotti kappaleiden uudelleenjärjestelyä ja muutamaa korjausta. Tämän jälkeen tekoäly keräsi asiasanat julkaisua varten. Tekoäly sopii parhaiten luovan työn avuksi ja tueksi, ei yksinään tuottajaksi.

183 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page