Strategiatyöpajat ovat keskeinen osa organisaation tulevaisuuden suunnittelua ja kehitystä. Niiden täytyy olla riittävän kiinnostavia, jotta niihin osallistuvat saadaan ylipäätään paikalle ja heistä saadaan puristettua mahdollisimman paljon irti. Sain viime keväänä tarjouspyynnön toteuttaa puolen päivän mittainen strategiatyöpaja osana pidempää strategiapolkua käyttäen tekoälyä osana työpajan fasilitointia. Minulla on kokemusta työpajojen fasilitoinnista ja olen opettanut tekoälyn käyttöä eri yhteyksissä, mutta minulla ei ollut käynyt mielessäkään käyttää sitä sillä tavalla, kuin sen tarjouspyynnöstä ymmärsin. Vaikka tarjoukseni ei keväällä voittanut, olen kehittänyt ideaa eteenpäin ja olen saanut tuotettua siitä jo varsin potentiaalisen työkalun omaan pakkiini.
Ideahan on mitä parhain, sillä tekoäly on parhaimmillaan juuri luovan työn tukena. ChatGPT ja Copilot pystyvät suoltamaan uusia ideoita päättymättönä virtana, mutta sellaisenaan se on vain päämäärätöntä ideasoppaa. Työpajan osallistujien tehtävänä on käyttää omaa ammattitaitoaan ja substanssiosaamistaan luovan virran ohjaamiseen valikoimalla sieltä mielenkiintoiset ja käyttökelpoiset ideat, haastaa olemassa olevia käytänteitä ja muotoilemaan ajatuksen tasolla olevia ideoita helpommin kommunikoitaviksi lauseiksi.
Se(kään) ei kuitenkaan onnistu muutaman rivin promptilla itsestään. On varsin todennäköistä, etteivät työryhmän osallistujat tunne tekoälyn toimintaperiaatetta ja sitä miten sen kanssa tulee toimia. Generatiiviset tekoälyt saattavat luoda erittäin vakuuttavia, mutta täysin valheellisia tekstisisältöjä. Olisi erittäin valitettavaa, jos näitä päätyisi mukaan strategian valmisteluun, koska se tarkoittaa samalla myös sitä, ettei asiaa ole oikeasti puitu kunnolla. Tekoälyn tuottamilla “Trust me bro” -faktoilla ei ole sijaa yrityksen suuntaa määritettäessä. Tämän vuoksi täytyy aluksi varmistaa, että kaikki oikeasti ymmärtävät mitä tekoälytyökaluilla voi tehdä ja mihin niitä ei kannata käyttää. Tähän menee oma aikansa, mutta se on hyödyksi lopputuloksen kannalta.
Tärkein voimavara työpajoissa ja strategian luonnissa ovat tietenkin työtä tekevät ihmiset. Jotta strategiatyö ei mene liiaksi tekoälyn ja promptien miettimisen ehdoilla, työryhmille voidaan tehdä oma GPT, jolle on opetettu lähdemateriaali ja alustuskäskyt on hiottu käyttötarkoitusta varten. Työpajan kulku ja rakenne on suunniteltu tarkkaan etukäteen, ja sen pohjalta voidaan työryhmälle tehdä valmiita promptipohjia, joita käyttämällä he pääsevät tekemään vaaditut tehtävät hyvin ja riittävällä tarkkuudella. Tämä vapauttaa työryhmän keskittymään olennaiseen ja tekee GPT:n käytöstä oikeasti työkalun varsinaisen keskipisteen sijaan.
Odotan innolla syksyä, kun pääsen kokeilemaan ja hiomaan tätä lisää. Muutamasta työpajasta on ollut jo keskustelua, katsotaan mitä tällä saadaan aikaiseksi!
تعليقات